Zo brengt een tekstschrijver zijn vakantie door.

Met enige regelmaat loop ik tegen mijzelf te vloeken waarom in niet tien jaar geleden ben begonnen met zelfstandig ondernemen. Vandaag was weer zo’n dag. Met één telefoontje van nog geen tien minuten haal ik zo even 60 Euro binnen. En dat terwijl ik gister nog even dacht dat ik tijdens mijn vakantie wel erg veel geld aan eten per dag had uitgegeven, zo’n 30 Euro. Ergens ben ik nog die zuinige jongen die het met 5 Euro per dag moest doen.

Het enige nadeel van zelfstandig ondernemen, is dat het maar moeilijk vrij nemen is. Maar deze week had ik toch maar even 3 vrije dagen genomen. Even m’n nichtje bezoeken in het Zuiden, daarna met m’n neef naar de Efteling. Ja, ik was daar nog nooit geweest. Daarna dag 3, gewoon ongepland zien wat er op mij afkomt. Resultaat: ik zit gewoon weer te bloggen, alle drie de dagen. Niet al te intensief, maar toch, het schrijfbeest van binnen is niet te stoppen. Ook niet op vakantie!

Dag 1:

6:17 De dag begint!
6:21 Meditatiesessie
6:43 De zon komt op. Helaas staat de flat aan de overkant van het park nog in de weg. Note to self: vraag de lui die aan het verbouwen zijn of ze gelijk de hele flat willen weghalen.
7:00 Een kraai bovenop het dak probeert mijn aandacht te trekken.
7:17 Na veel gekraai kijk ik hem eindelijk even aan en vliegt hij weg.
7:43 De zon komt eindelijk achter de flat vandaan.
8:00 M’n ‘morningbreath’ haalt me uit m’n concentratie. Tijd voor ontbijt, een beetje sport en een douche.
11:47 OMW to Dordrecht
13:30 Aankomst in Rotterdam na een 20 minuten
vertraging in Lelystad. Tot nu toe was het nog flink zonnig, maar hier is het bewolkt. Ik begrijp het wel hoor. Daarboven willen ze Feyenoord niet zien spelen.
14:33 Aankomst in m’n geboortedorp Gorinchem. Mijn favoriete nichtje staat me al op te wachten.
15:00 Eerst even een potje poolen.
17:00 Hapje eten bij de Turk.
19:00 M’n kleine neef opgehaald bij z’n opa en oma en getrakteerd op een ijsje.
20:00 Die kleine in bed gestopt en nog even een wijntje drinken voor het slapen. Tot zover bevalt de vakantie me prima!

Dag 2:

7:30 Na een heerlijke nachtrust in het kleine bedje van m’n neefje wordt ik wakker – zonder duim in mijn mond – van het enthousiasme van die kleine. Die heeft ook overal plezier in. (Waar gaat dat toch steeds mis als ze ouder worden?) Eerst maar even lekker opfrissen en schone kleding aan. Banaantje erin en die kleine naar school brengen. Tussen de druppels door weet ik het station te bereiken voor de bus naar Tol West in Sleeuwijk.

8:56 Mijn bus komt aan op Sleeuwijk en al snel komt mijn neef in zijn supercoole rode sportwagen aanrijden. Planning? Een dagje Efteling. Ik was daar nog nooit geweest, en daar moest maar eens verandering in komen. Het begint ondertussen flink te regenen, maar bij aankomst in het park houden we het toch even droog.

9:40 Dat we precies de goede dag hadden uitgekozen blijkt uit het feit dat we konden parkeren in de eerste rij. Net na de vakantie, op een dag dat het zou gaan regenen. Als eerste moesten we maar eens naar die nieuwe attractie, Symbolica. Het was overdekt, en dat kwam mooi uit omdat het steeds harder begon te regenen. Na tien minuten wachten was de rij achter ons toch wel 5 tot 6 keer zo lang geworden. We waren dus mooi op tijd. De attractie zelf vond ik nogal kort en weinig voorstellen, maar het lijkt me dan ook meer iets voor kleine kinderen.

10:20 Eenmaal weer buiten scheen het zonnetje alweer. Mooi, tijd voor de achtbanen. Joris en de Draak deed een beetje gammel aan, maar toen we bij het 4de ritje helemaal nat werden gespoten door de Draak, lagen we toch even in een deuk. De Python deed nog veel krakkemikkiger aan, maar die wordt binnenkort toch gesloopt. Maar goed, een paar keer over de kop en een kurkentrekker doet je toch goed, zo voor de lunch.

Pas bij de Vliegende Hollander kwamen we het bekende meisje tegen ‘dat niet durft’, maar toch mee moest met haar ouders. Echt eng was het niet, maar de kleine meid gilde het uit van angst. Vader schaamde zich dood, maar moeder trok er zich niks van aan. Huilend schreeuwde ze dat ze nooit meer mee wilde gaan.

12:30 Na de lunch bij de Brutale Aap was het tijd voor nog meer achtbanen. De Baron scheen de leukste te zijn, en niets minder was waar. Hoewel het een zeer korte rit was, ging hij sneller en heviger dan de andere banen. Echter niet voordat je een verhaal werd verteld over een kapitalistische goudmijner die werd lastig gevallen door de Witte Wieven (hè wacht, de Witte Wieven woonde toch op de Veluwe?). Na een steile rit omhoog bleef je even schuin naar voren hangen met een mooi uitzicht over het park om vervolgens een vrije val te maken de dichte, witte mist in. Een looping, een kurkentrekker en een bocht later stond je weer beneden. Leuk!

Verder was er nog een Bobslee rit die pas open zou gaan wanneer de baan droog was en een achtbaan in het donker, De Phoenix. Twintig achtbaanritjes, een Turkse pizza, een ritje door de Fata Morgana en een wandeling door het Sprookjesbos werd het toch tijd voor avondeten. Daarnaast begon het opnieuw flink te regenen en te onweren. Na een geslaagd dagje Efteling stond er nog een flink treinritje op mij te wachten.

20:15 Vanuit Gorinchem naar Dordrecht, en dan via Schiphol naar Lelystad terug. Op zowel de heen als terugweg toch weer heel wat dorpjes en steden gezien. Dit keer heb ik niet de moeite genomen uit te stappen. Dat bewaren we voor de volgende keer. Na een reis van bijna drie uur lekker onder de douche gesprongen en in bed gekropen. Oost, west, thuis best.

laatste dag vakantie:

12:30 Terug op kantoor, lekker uitgeslapen met een kop thee uit mijn favoriete Ajax kop, zit ik toch weer te bloggen. Maar nu mijn blog weer klaar is, ga ik eerst nog even genieten van de rest van mijn vakantie!